ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 10 ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕТО И АДМИНИСТРИРАНЕТО НА МЕСТНИТЕ ТАКСИ И ЦЕНИ НА УСЛУГИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ДИМИТРОВГРАД
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ДИМИТРОВГРАД
Д О К Л А Д Н А З А П И С К А
от ИВО ТЕНЕВ ДИМОВ - КМЕТ НА ОБЩИНА ДИМИТРОВГРАД
ОТНОСНО: ПРОЕКТ НА НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА №10 ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕТО И АДМИНИСТРИРАНЕТО НА МЕСТНИТЕ ТАКСИ И ЦЕНИ НА УСЛУГИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ДИМИТРОВГРАД
ОСНОВАНИЕ: чл. 9 от ЗМДТ и чл. 21 ал. 2 от ЗМСМА
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
С предложеният проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград се предлага изменение и допълнениe на наредбата - увеличение на такси за ползване на басейн „Химик” Димитровград.
1.Причини, които налагат приемането:
Обществените отношения, свързани с местното самоуправление и местната администрация са уредени със ЗМСМА, чиито разпоредби очертават правния статут и компетентността на общинския съвет като орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.
Съгласно нормата на чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, а чл. 8 предписва, че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.
Съгласно Приложение №1 т.27 към чл.71 ал.1 от Наредба №10 на ОбС Димитровград цените на билетите за ползване на Басейн „Химик” са следните - за деца до 7 години – безплатно; за деца от 7 до 18 години – 1 лв/ден и за лица над 18 години – 3 лв/ден.
Стойността на билетите не е променяна от 2013г. В същото време се увеличават средствата, необходими за стопанисването и функционирането на басейна през летния период. Разходите са свързани с ремонта и текущото поддържане на съоръжението, с осигуряване на персонал, предоставящ услугата – спасител, касиер, медицинско лице, работник поддръжка, нощен пазач, физическа охрана в работно време,треньор по плуване, препарати за водата, вода в басейна, електроенергия, други услуги и материали, необходими за дейността на басейна през периода юни –септември.
За последната 2023г. са изразходвани финансови средства – преки разходи, осигуряващи ползването на басейн „Химик”, в размер на 39503.69 лв.
За същия период на 2023г. са отчетени 2482 посещения на обща стойност 10483 лв. Вижда се, че приходите от билети са около ¼ от направените разходи.
Съгласно чл.3 от Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл.7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им , разходите се калкулират на базата на разходите, извършени от административния орган през предходната година.
От така посочените суми и брой посещения може да се определи средна цена на един билет, както следва:
|
Преки разходи за 2023г. |
Сума (лв) |
Относителен дял на разхода в цената на билета при брой посетители за 2023г. – 2482 бр. – в лв |
1 |
Разходи за заплати |
15851,77 |
6,39 |
2 |
За ремонт |
5800 |
2,34 |
3 |
За услуги (поддръжка) |
1330 |
0,53 |
4 |
За материали |
3969,85 |
1,60 |
5 |
Вода и ел.енергия |
5748,07 |
2,32 |
6 |
Физическа охрана |
6804 |
2,74 |
|
Общо: |
39503,69 |
15,92 |
При направени прогнозни разчети за 2024г. като заложим същия брой посетители и отразим инфлационния процент, съгласно данните на НСИ, цената на билета става, както следва:
|
Преки разходи за 2024г. |
Сума от 2023г. (лв) |
Инфлационна добавка - лв (3,3 %) |
Очаквани разходи - лв |
Относителен дял на разхода в цената на билета при брой посетители за 2023г. – 2482 бр. – в лв |
1 |
Разходи за заплати |
15851,77 |
523,11 |
16374,88 |
6,60 |
2 |
За ремонт |
5800 |
191,40 |
5991,40 |
2,41 |
3 |
За услуги (поддръжка) |
1330 |
43,89 |
1373,89 |
0,55 |
4 |
За материали |
3969,85 |
131 |
4100,85 |
1,65 |
5 |
Вода и ел.енергия |
5748,07 |
235,67 |
5983,74 |
2,41 |
6 |
Физическа охрана |
6804 |
224,53 |
7028,53 |
2,83 |
|
Общо: |
39503,69 |
1349,60 |
40853,29 |
16,45 |
Въпреки, че е обосновано 5-кратно увеличение на стойността на тази услуга (на база на сегашните цени), съобразявайки се с обществените интереси, потребности и възможности, предлагам цените да станат - за деца до 7 години – безплатно; за деца от 7 до 18 години – 3 лв/ден и за лица над 18 години – 5 лв/ден.
Съгласно чл.7 от Наредба №10:
Чл. 7. (1) Размерът на таксата може и да не възстановява пълните разходи на общината по предоставянето на определена услуга, когато общинският съвет реши, че това се налага за защита на обществения интерес.
(2) В случаите по ал. 1 разликата между разходите по предоставяне на услугата и размера на таксата е за сметка на общинските приходи.
2. Цели, които се поставят:
Прецизиране на нормативната уредба с местно значение, синхронизиране на Наредбата с разпоредбите на ЗМДТ, както и цели съдържанието на наредбата да бъде в съответствие с действащите нормативни актове от по-висока степен, постигане на ясна регламентация в уредбата на обществените отношения, касаещи предоставянето на административни услуги.
3. Очаквани резултати:
Резултатите, които се очакват от прилагането на предлаганите промени в Наредбата се свеждат до постигане на целите, наложили приемането на същите - прецизиране на нормативната уредба с местно значение и синхронизиране на Наредбата с ЗМДТ.
Очакваните резултати са възстановяване на разходи на общината по предоставяната услуга, постигане на по - голяма справедливост и подобряване процеса по предоставяне на услуги на физически и юридически лица от община Димитровград, с цел по – пълно удовлетворяване на изискванията им, съобразно действащата нормативна уредба при определяне на размера на видовете местни данъци и тяхната социално-значима функция в града и останалите населени места.
4. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:
Приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги и прилагането на новите разпоредби няма да е свързано с изразходване на допълнителни финансови средства от бюджета на общината, както и с допълнителни човешки ресурси.
5. Анализ на съответствие с правото на ЕС.
Предлаганият проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград е съобразен с действащото законодателство и не противоречи на правото на Европейския съюз.
Проектът на наредбата с мотивите за нейното приемане са публикувани на страницата на Община Димитровград на 10 май 2024 г., на основание чл.26 от Закона за нормативните актове.
На основание чл. 26, ал. 3 и ал. 4, изр. първо от Закона за нормативните актове, на заинтересованите лица се предоставя 30-дневен срок за предложения и становища по настоящия проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград /Наредбата/. Предложенията и становищата могат да бъдат депозирани в деловодството на Общинска администрация Димитровград, находящ се на адрес: гр. Димитровград, бул.“Г.С.Раковски“ № 15, както и на email: obshtina@dimitrovgrad.bg
В рамките на определения в чл. 26, ал. 4 от Закона за нормативните актове 30 дневен срок за обществени консултации ще бъдат взети предвид предложенията и становищата по проекта на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Димитровград, като същите ще бъдат публикувани на интернет страницата на Община Димитровград – секция Административни актове/Проекти на нормативни актове в нормативно установения срок. Публикуваната справка ще отразява постъпилите предложения и становища, ведно с обосновка на неприетите предложения, като същите ще бъдат оповестени от вносителя преди приемането на акта от Общински съвет – Димитровград.
С оглед на гореизложеното предлагам следния проект
Р Е Ш Е Н И Е :
1.На основание чл. 9 от ЗМДТ и чл. 21 ал.2 от ЗМСМА Общински съвет Димитровград приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Димитровград, приета с Решение № 766/28.09.2017 г., изм и доп. с Решение № 928/26.04.2018 г.; Решение №970/31.05.2018 г.; Решение № 1017/26.07.2018 г.; Решение №562/12.07.2018 г.на ХАС по АД 347/2018 г.(в сила от 09.08.2018 г.); Решение № 1064/25.10.2018 г.; Решение №877/26.11.2018 г.на ХАС по АД 830/2018 г.(в сила от 28.12.2018 г.); Решение № 1091/29.11.2018 г.; Решение №184/16.03.2018 г.на ХАС по АД 7/2018 г.); Решение №1091/.29.11.2018 г. с поправка-Решение № 1151/31.01.2019г.; Решение №425/29.05.2018 на ХАС по АД 71/2018 г.; Решение №8886/16.06.2019 на ВАС по АД 71/2018 г; Решение № 891/21.11.2018 г. по АД 731/2018 г. на ХАС; Решение №1339/24.09.2019 г.; Решение № 83/19.12.2019 г.; Решение №103/30.01.2020 г.; (Решение №283/03.07.2020 г. по АД №117/2020 г на ХАС) ; Решение № 329/29.10.2020 г.; Решение № 378/ 28.01.2021 г.; Решение №769/30.06.2022 г.), Решение № 1017/23.03.2023 г. и Решение № 223/28.03.2024г.
§1. Изменя т.27 от Приложение №1 към чл.71 ал.1, както следва:
- за деца до 7 години – безплатно;
- за деца от 7 до 18 години – 3 лв/ден;
- за лица над 18 години – 5 лв/ден
2. Възлага на Кмета на Община Димитровград осъществяването на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразно изпълнение на решението.
ИВО ДИМОВ
Кмет на Община Димитровград