Предложение и Проект за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ДИМИТРОВГРАД
Д О К Л А Д Н А З А П И С К А
от Иво Тенев Димов – Кмет на Община Димитровград
ОТНОСНО: Приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград е свързан с промяна на таксите за ползване детски градини за децата в задължителна предучилищна възраст, посещаващи детски градини на територията на община Димитровград.
Причини, налагащи приемането на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград:
Предложението за приемане на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и aдминистрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград, е продиктувано от изменението на Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) и актовете по неговото приложение.
В Държавен вестник, бр.82/18.09.2020 г. е публикуван Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование, с който са приети нови текстове в чл. 283.
Съгласно чл, 283, ал, 9 от Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) държавата подпомага заплащането от родителите на такси, дължими за дейностите по хранене в задължителното предучилищно образование.
Размерът на средствата и механизмът за тяхното разпределение по общини са регламентирани в Решение № 790 на Министерски съвет от 30 октомври 2020г., с което на общините се предоставят по 174 лв. за всяко дете в задължителна предучилищна възраст, записано в целодневна или полудневна форма на организация в детската градина или в училището. Съгласно чл. 283, ал. 11 от ЗПУО, средствата, получени за подпомагане заплащането на такси от родители на деца в задължително предучилищно образование следва да се изразходват при спазване на следните съотношения:
- не по-малко от 50 на сто - за пълно подпомагане заплащането на такси от родителите, т.е. освобождаване от такси;
- останалата част - за намаляване размера на таксите (за всички или за част от родителите).
Така предвиденото изменение влиза в сила от 01.01.2021г.
Съгласно чл. 283, ал. 10 от ЗПУО, условията и редът за пълно и/или частично подпомагане на родителите за заплащане на такси за дейностите по хранене на децата в задължителна предучилищна възраст следва да бъдат регламентирани в Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград (по чл. 9 от Закона за местните данъци и такси).
Решението и подходът при приложението на нововъведените правила предполага наличие на финансови разчети и обезпечаването на средствата да бъде съобразено с подзаконовата уредба относно размера, с който държавата ще подпомага за заплащането на таксите. С Решение на Министерски съвет № 790/ 30.10.2020 г. е определен норматив за подпомагане заплащането на такси по чл. 283, ал. 9 от ЗПУО, а именно 174 лева за дете, за 2021 година.
В изпълнение на законовите разпоредби, с цел разработване на критерии за подпомагане заплащането на такси, Община Димитровград анализира броя на децата от подготвителните групи в общинските детски градини, за които родителите заплащат такса по чл.34, ал.1 и 2 от Наредба № 10 , както и броя на децата, за които родителите не заплащат или заплащат по-ниски такси, съгласно чл.34, ал.3, 4, 5 и 8 от същата наредба. Такса не се заплаща и от родители, които отговарят на критериите и попадат в целевата група, идентифицирана от Министерство на образованието и науката във връзка с проект BG05M20P001-3.005-0004 "Активно приобщаване в системата на предучилищното образование". Дължимите от тези лица такси се заплащат на общините за сметка на проекта.
Проектът на Наредбата предвижда, освен намаление на месечната такса за всички деца в задължително предучилищно образование, така и пълно освобождаване от заплащане на такса при наличие на определени обективни обстоятелства.
Във връзка с горецитираните нормативни промени е предложението определената такса за посещение в целодневна група за задължително предучилищно образование в общинските детски градини на територията на община Димитровград, регламентирана в чл.34, ал.1, т.4 , да бъде намалена с 8лв., а за полудневна група в ДГ– с 4 лв. Освен това, в чл.34, ал.8 от Наредба № 10 са допълнени текстове, съгласно които се разширяват възможните обстоятелства, когато не се заплаща такса по обективни причини.
Цели, които се поставят:
Целта на настоящия проект за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград е подпомагане на заплащането на дължимите от родителите такси, подобряване на достъпа до предучилищно образование и пълен обхват на децата в предучилищна възраст в образователната система, с оглед осигуряване на интелектуалното, емоционалното, социалното, духовно-нравственото и физическото развитие и подкрепа на всяко дете, формиране в децата на устойчиви нагласи и мотивация за учене през целия живот.
Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба.
Финансовите средства, необходими за прилагането на предложените промени, ще са за сметка на държавния бюджет и за 2021г. са регламентирани в Решение № 790 от 30 октомври 2020 г. на Министерски съвет.
С предлаганите изменения на Наредбата ще се улесни достъпът до предучилищно образование и ще се увеличи обхватът от родители с финансови облекчения, без да се нарушава размерът на приходите от такси в общинския бюджет.
Очаквани резултати от прилагането:
С приемането на предлагания проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград, ще се постигне:
- съответствие на съдържанието на Наредба № 10 с действащите нормативни актове от по-висока степен, в частност Закона за предучилищното и училищното образование;
- ясна регламентация в уредбата на обществените отношения касаещи предоставянето на административни услуги; яснота, коректност, публичност и обективност при определянето на общинските такси и цени на услугите, предоставяни от Общината.;
- създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество;
- ефективно разпределение на общинските ресурси, чрез определяне на такси и цени на услугите;
- възстановяване на разходите по предоставените услуги;
- предоставяне на равен достъп на всички деца до задължително предучилищно образование и увеличаване обхвата на децата, подлежащи на задължително образование и обучение.
С прилагане на новата уредба не се очаква влияние върху финансовите резултати на община Димитровград.
Анализ за съответствието с правото на Европейския съюз
Настоящият проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград, е подзаконов нормативен акт с местно значение и съответствието му с правото на Европейския съюз е обвързано със синхронизирането на действащото българско законодателство, относимо към уредбата на тези обществени отношения.
Предлаганият проект е с правно основание чл. 21, ал. 1, т. 7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА). Той е разработен е в съответствие с разпоредбите на Закона за предучилищното и училищното образование, чийто норми са съобразени с Европейското законодателство.
Проектът на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград касае приемането на подзаконов нормативен акт за прилагане на отделни разпоредби на Закона за местното самоуправление и местната администрация, Закона за местните данъци и такси, Закона за нормативните актове и Административно-процесуалния кодекс и други приложими законови разпоредби, поради което съответствието на Наредбата с правото на Европейския съюз е предопределено от съответствието на цитираните нормативни актове с правото на Европейския съюз и доколкото тези норми са транспонирани и въведени в националното законодателство на Република България.
На основание чл. 26, ал. 2 и ал.3 от Закона за нормативните актове (ЗНА), проектът на Наредбата е публикуван на интернет страницата на Община Димитровград на 11.01.2021г. Във връзка с чл. 26, ал. 4 от ЗНА, предвид обществената значимост на предложението и възможните неблагоприятни последствия, свързани с необходимостта от коригиране на месечни такси и формиране на отрицателни разлики, дължими от детските градини на родителите, срокът за предложения и становища по публикувания проект на наредба е допустим и определен на 14 дни.
Предлагам Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград, да влезе в сила, считано от 01.01.2021 г, като на основание чл. 60, ал. 1 от Административно-процесуален кодекс се допусне предварително изпълнение на решението, тъй като от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда.
Предвид гореизложеното, предлагам Общински съвет Димитровград да вземе следното
РЕШЕНИЕ:
На основание чл. 21, ал. 1, т. 7 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, чл. 8, ал. 1, т. 3 от Закона за местните данъци и чл. 283, ал. 9, ал. 10, ал. 11 от Закона за предучилищното и училищното образование, Общински съвет Димитровград реши:
- Приема Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград.
- На основание чл. 60, ал. 1 от Административно-процесуален кодекс допуска предварително изпълнение на решението, тъй като от закъснението на изпълнени/то може да последва значителна или трудно поправима вреда.
- Възлага на Кмета на Община Димитровград осъществяването на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразно изпълнение на решението.
ИВО ДИМОВ
Кмет на Община Димитровград
Проект на
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград
§ 1. В чл. 34, ал.1 се изменя така:
За ползване на общински детски ясли и детски градини, родителите или настойниците дължат месечни такси, както следва:
1. За деца, посещаващи целодневни групи (яслени и за 2-4 годишна възраст) в детските градини на територията на община Димитровград – месечна такса в размер на 65,00 лв.
2. За деца, посещаващи полудневни групи (яслени и за 2-4 годишна възраст) в детските градини на територията на община Димитровград – месечна такса в размер на 33,00 лв.
3. За деца на почасова организация в детските градини и групи на територията на община Димитровград – месечна такса в размер на 17,00 лв.
4. За деца, посещаващи целодневна група за задължително предучилищно образование в детските градини на територията на община Димитровград – месечна такса за дейностите по хранене, извън финансираното от държавата в размер на 55,00 лв.
5. За деца, посещаващи полудневна група за задължително предучилищно образование в детските градини на територията на община Димитровград – месечна такса за дейностите по хранене, извън финансираното от държавата в размер на 28,00 лв.
§ 2. В чл. 34, ал.3 се изменя така:
(3) Размерът на пропорционалната част от дължимата месечна такса, установен съгласно чл. 34, ал.1, т.1 и 2, се заплаща в размер на 25% в следните случаи:
1. за деца, чиито родител/родители са със 71% и с над 71% трайно намалена работоспособност;
2. за деца пълни сираци;
3. за деца на загинали при производствени аварии и природни бедствия;
4. за деца на загинали в изпълнение на служебен дълг;
5. за деца с тежки хронични заболявания, посочени в списък, утвърден от Министъра на здравеопазването;
6. за деца с медицинска експертиза за 50% и над 50% намалени възможности за социална адаптация, издадена съгласно Наредба за медицинската експертиза.
7. за трето и следващо дете, когато от едно семейство децата, посещаващи детски градини в общината са повече от две;
§ 3. В чл. 34, ал. 4 се изменя така:
(4) Размерът на пропорционалната част от дължимата месечна такса, установен съгласно чл. 34, ал. 1, т.1 и 2, се заплаща в размер на 50% в следните случаи:
1. за две деца от едно семейство, посещаващи детска градина;
2. за деца с един починал родител;
3. за деца, на които и двамата родители са студенти в редовна форма на обучение;
4. за второ дете, когато от едно семейство децата, посещаващи детски градини в общината са повече от две;
§ 4. В чл. 34, ал. 5 се изменя така:
(5) Размерът на пропорционалната част от дължимата месечна такса, установен съгласно чл. 34, ал. 1, т.1 и 2, се заплаща в размер на 75% за първо дете, когато от едно семейство децата, посещаващи детски градини в общината са повече от две.
§ 5. В чл. 34, ал. 6 се изменя така:
(6) Ползването на преференции по чл.34, ал.3, 4, 5 и 8, се извършва:
1. въз основа на подадено писмено заявление от единия от родителите или настойниците на детето, придружено от документ, доказващ основанието за ползване на преференция.
2. само за деца на родители или настойници, регистрирани по постоянен или настоящ адрес в община Димитровград.
§ 6. В чл. 34, ал.7 се изменя така:
(7) 1. Ползването на преференции по чл.34, ал.3, 4, 5 и 8 започва от началото на месеца, следващ месеца от подаване на документите по чл.34, ал.6.
2. За месец септември, месечната такса за деца, посещаващи детска градина, които в календарната година навършват 4-годишна възраст и постъпват в подготвителна група за 4-годишни, се формира сумарно, изчислена за два периода: 1-14 септември и 15-30 септември
2.1. за периода 1-14 септември, таксата се изчислява пропорционално на присъствените дни, съобразно чл.31, ал.1, т.1, т.2 или т.3, при запазване преференциите по чл.34, ал.3, 4 и 5;
2.2. за периода 15-30 септември, таксата се изчислява пропорционално на присъствените дни, съобразно чл.31, ал.1, т.4, при запазване преференциите по чл.34, ал.3, 4, 5 и 8.
§ 7. В чл. 34, ал.8 и се изменя така:
(8) 1. Не се заплаща месечна такса по чл.34, ал.1, т.1-5 за деца, ползващи социални услуги в общността - резидентен тип;
2. Не се заплаща такса по чл.34, ал.1, т. 4 и 5 за дейностите по хранене на децата в задължително предучилищно образование, осъществявано от общинските детски градини:
2.1. за деца, чиито родител/родители са със 71% и с над 71% трайно намалена работоспособност;
2.2. за деца пълни сираци или за деца с един починал родител;
2.3. за деца на загинали при производствени аварии и природни бедствия;
2.4. за деца на загинали в изпълнение на служебен дълг;
2.5. за деца с тежки хронични заболявания, посочени в списък, утвърден от Министъра на здравеопазването;
2.6. за деца с медицинска експертиза за 50% и над 50% намалени възможности за социална адаптация, издадена съгласно Наредба за медицинската експертиза;
2.7. за деца близнаци или две деца от едно семейство в подготвителни групи;
2.8. за деца, на които и двамата родители са студенти в редовна форма на обучение;
2.9. за деца, настанени за отглеждане в приемно семейство съгласно чл. 26 от Закона за закрила на детето;
2.10. за деца, чиито родители отговарят на критериите и са в целевата група, идентифицирана по проект BG05M20P001-3.005-0004 „Активно приобщаване в системата на училищното образование", осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020 г.;
2.11. за деца от семейства със средномесечен брутен доход на член от семейството за предходните шест календарни месеца равен или по-нисък от линията на бедност, определена с Постановление на Министерски съвет.
3. Не се заплаща месечна такса за деца, посещаващи полудневни групи за задължително предучилищно образование в общинските училища.
4. Извън случаите по чл.34, ал.8, т.1 и 2, месечна такса за дейностите по хранене за децата, посещаващи задължително предучилищно образование, осъществявано от общинските детски градини се заплаща с намаление:
4.1. от 8 (осем) лв. на таксата по чл.34, ал.1, т.4,за децата посещаващи целодневна група;
4.2. от 4 (четири) лв. на таксата по чл.34, ал.1, т.5,за децата посещаващи полудневна група.
5. Намалението по т. 4 е на месечна база и при формиране на месечната такса се изчислява пропорционално на присъствените дни.
§ 8. Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 10 за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Димитровград влиза в сила, считано от 01.01.2021 г.
Приложения - в прикачения файл.
Файлове: