Решение № 1133 от 29.03.2007 г. на ОбС-Димитровград
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ НА ОБЩИНА ДИМИТРОВГРАД
Р Е Ш Е Н И Е
№ 1133
от 29.03.2007 г.
На основание чл.20 и чл.21 ал.1 т.12 от ЗМСМА
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ-ДИМИТРОВГРАД
РЕШИ:
Приема за подкрепа и реализация Стратегия за закрила на детето в община Димитровград за периода 2007 – 2013 год. (Приложение № 1) и Програма за закрила на детето в община Димитровград за 2007 год. (Приложение № 2).
Участвали в гласуването – 29 общински съветници, от които “за” - 29; “против” - 0 “въздържали се”- 0.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ -
ДИМИТРОВГРАД: /НИКОЛАЙ КОЛЕВ/
ПРИЛОЖЕНИЕ № 1
ОБЩИНА ДИМИТРОВГРАД ОБЩИНСКА СТРАТЕГИЯ
ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО
ЗА ПЕРИОДА 2007-2013 ГОДИНА
Настоящата стратегия очертава конкретните политики и действия на общината и нейните партньори за провеждане на успешна местна политика за подобряване на социалната среда и предоставяне на алтернативни услуги за децата. Изключително широкият й обхват я превръща в своеобразен обществен договор между институциите на общината за подобряване социалния статус на децата през следващите 7 години. Стратегията се основава на осъзнатата потребност на община Димитровград от въвеждането на нови услуги, които да осигурят повишаване благосъстоянието на децата.
1.Преглед на националната политика
Националната политика осигурява последователност, съгласуваност и съвместимост с националните приоритети, регламентирани с Националната стратегия за детето.
Националната стратегия за детето е политически документ, който определя пътя за подобряване защитата на правата на децата в България. Същата е създадена въз основа на целите и принципите на Закона за закрила на детето и Конвенцията на ООН за правата на детето.
Целта на стратегията е да определи националните приоритети в областта на закрила на детето, които следва да бъдат отразени в общинските програми за закрила на детето при запазване на гъвкав подход с оглед отразяване и на специфичните местни потребности.
2.Анализ и прогноза за социалната ситуация в района:
2.1.Силни и слаби страни в социалната работа за деца и семейства досега в общината
Участието на община Димитровград като пилотна в Туининг проект "Реформа за повишаване благосъстоянието на децата в България" даде възможност за развитие на взаимодействието между институциите и оптимизиране на мултипрофесионалната работа при решаване проблемите на децата. Служителите на О"ЗД" и други институции, работещи с деца, бяха обучени от международни експерти, което допринесе за усвояване на добри практики и модели, както и повиши тяхната компетентност. С предоставената техническа помощ по проекта се подобриха условията за живот на децата от СУПЗ-Димитровград, създаде се Дневен център за деца с увреждания и се оборудваха работните помещения на О"ЗД" при Д"СП".
През 2006 г. се извърши оптимизация на училищната мрежа в общината с цел подобряване качеството на учебния процес, интеграцията на деца от ромски произход и влагане на повече инвестиции в материално-техническата база. Закриването на Помощно училище осигури социално включване, развитие на интегрираното обучение и равен достъп на децата със специални образователни потребности. В изпълнение на Националната и Общинска програма за закрила на детето 2006 г. се закриха СПИ с. Върбица и ДОВДЛРГ с. Скобелево и се осъществи реинтеграция в семейна среда на по-голямата част от децата.
Трудности при осъществяване на социалната работа с деца в общината създават недостатъчно развитата мрежа от услуги и липсата на НПО, ангажирани с дейности по закрила на детето.
Общината не разполага със свободен жилищен фонд за задоволяване потребностите на нуждаещите се семейства, живеещи при крайно лоши битови условия.
2.2. Налични услуги
Социални заведения и институции, обслужващи деца:
Отдел "Закрила на детето" към Дирекция "Социално подпомагане", община Димитровград
Отдел "Закрила на детето" осъществява текущата практическа дейност по закрила на детето в общината. Определя и провежда конкретни мерки с оглед защита правата и интересите на децата. Основните насоки в дейността са: превенция на изоставянето, реинтеграция, предотвратяване на идентифицираните рискове за децата чрез предоставяне на адекватна семейна подкрепа. Общият брой случаи, по които е работено през 2006 г. е 204, в т. ч. : превенция - 38; реинтеграция - 80; деца на улицата - 15; деца с увреждания - 39 и др.
В отдел "Закрила на детето" към Дирекция "Социално подпомагане" община Димитровград работят следните специалисти: 1 началник отдел, 1 старши експерт-психолог, 1 социален работник и 1 младши юрисконсулт.
Общинска комисия за закрила на детето
Учредена е на 29.09.2003 г. с 10 члена, които са представители на различни институции в общината, ангажирани с проблемите на децата. Тя е консултативен орган, който подпомага работата на Д"СП" при разрешаването на проблеми за закрила на детето, съобразно анализираните потребности на децата; служи за поддържане на сътрудничеството, координацията и обмена на информацията между отделните институции, чиято работа касае децата; изпълнява функциите, вменени й от ЗЗД и Правилника за приложението му.
На 23.01.2007 г. със заповед на директора на Д"СП" бе създадена нова комисия за закрила на детето, която ще обслужва община Димитровград и община Симеоновград.
Обществен съвет за социално подпомагане
Създаден е и функционира от 2004 г. с Решение № 79/26.02.2004 г. на Общински съвет-Димитровград. Работи съгласно приетия Правилник за структурата , организацията и дейността му.
Детска педагогическа стая при РПУ град Димитровград
Към Детска педагогическа стая работят двама инспектори, които издирват малолетните и непълнолетните правонарушители, децата без надзор или обект на престъпно посегателство и малтретиране. Установяват причините и условията за техните противообществени прояви, уведомяват компетентните органи и предприемат действия с превантивен характер.
През 2006 г. в Детска педагогическа стая се водят на отчет 48 деца, регистрирани са 23 случая на рекет и насилие над деца, а на 35 деца е предоставена полицейска закрила.
Местна комисия за борба с противообществени прояви на малолетни и непълнолетни
Местната комисия организира и координира социалнопревантивната дейност на територията на общината, издирва и установява съвместно с инспекторите при Детска педагогическа стая и Дирекция "Социално подпомагане" малолетните и непълнолетните, които се нуждаят от помощ, и взема мерки за тяхната социална защита и развитие. Една от насоките в тяхната работа е съдействие на деца и младежи, излезли от поправителните домове и възпитателните институции за уреждане на основните им битови, трудови и социални проблеми. Подпомагат родителите, които срещат затруднения при възпитанието на децата си.
През 2006 г. в МКБППМП са новообразувани 52 възпитателни дела, по отношение на деца, извършили противообществени прояви.
От няколко години е създаден и работи Център за социална превенция на деца, като помощен орган на МКБППМН. Основната му цел е да създава оптимално взаимодействие между всички институции за предпазване на децата от деформации в ценностната система, както и от извършване на асоциални прояви. В центъра деца и родители на място могат да получат професионална помощ и консултации от психолог. "Телефон на доверието", създаден към центъра, е друга възможна форма за осигуряване на помощ и подаване на сигнали за нарушаване на правата на детето.
Дневен център за деца с увреждания - Димитровград
Дневният център за деца с увреждания е разкрит през 2004 г. и е оборудван със съвременни уреди за медицинска рехабилитация и сензорна стимулация. Капацитетът на заведението е 40 места с 13 бр. персонал. Предоставяните услуги са целодневни и почасови, включващи: рехабилитация, кинезетерапия, обучение по индивидуална програма с ресурсен учител и логопед, развитие на социално битови умения и др.
Социално учебно-професионално заведение- Димитровград
СУПЗ - Димитровград предоставя социални услуги на деца и младежи с лека умствена изостаналост или от семейства в неравностойно положение. Курсистите се обучават и получават професионална квалификация по следните специалности: дамско шивачество; бояджийство и тапетаджийство и ел. бобинаж. Капацитетът на заведението е 90 места и 42 бр. персонал. Към настоящия момент са заети 46 места, от които: 17 деца ползват дневна грижа, 1 седмична, 5 са настанени по реда на чл.26 от ЗЗД и 23 младежи.
Детски комплекс -Димитровград
Детски комплекс-Димитровград е извънучилищно педагогическо учреждение в системата на МОН. Осъществява и координира държавната и общинска образователна политика чрез организиране на дейности за ангажиране на свободното време на децата. Създава условия за развитие на индивидуалните способности и дарования на децата в следните направления: природо-математическо; приложно-техническо; хуманитарно-обществено; художественотворческо и спортно-туристическо. През 2006 г. участие в различните форми са взели 1425 деца от общината.
2.3. Социална оценка за ситуацията в общината
2.3.1. Демографски фактори
Селищната мрежа в общината съдържа два града - Димитровград и Меричлери и 25 села, пръснати равномерно по територията. Освен функционален, Димитровград се явява и пространствен център на територията, която няма сериозни релефни бариери, освен река Марица и възвишенията между Хасково и Димитровград.
Гъстотата на селищната мрежа е близка до средната за страната - 5 селища на 100 кв.км. Средното разстояние между населените места е около 5 км.- благоприятна предпоставка за формиране и функциониране на жизнена териториално-селищна общност.
Население
Площта на община Димитровград е 567, 6 кв.км.
Населението на Община Димитровград е 67 162 души, от които 9 686 деца или 15,44 % от цялото население. Разпределението на децата по възрастови групи е следното:
> от 0 до 7 г. - 3 037;
> от 7 до 14 г.- 3 618;
> от 14 до 18г. - 3 031
Боят на учениците роми в училищата на общината е 1 115.
Неблагоприятните проблеми в демографските процеси, настъпили през последните години, не отминават и община Димитровград. Промените в икономиката дават отражение върху естествения и механичен прираст, върху миграцията. Тенденция е намаляването броя на населението, както на общината, така и на гр. Димитровград.
Отрицателната динамика на населението е свързана и с промени в неговата възрастова структура. Очертава се ясна тенденция към застаряване - броят на лицата в под трудоспособна възраст намалява, увеличава се делът на трудоспособното и над трудоспособно население.
Възрастовата структура за града е с относително добри характеристики:
15 % под трудоспособно
64 % трудоспособно и
21 % над трудоспособно население
За селата, обаче, същите тези показатели са по-неблагоприятни:
11 % под трудоспособно
43 % трудоспособно и
46 % над трудоспособно население.
Миграцията, особено емиграцията, създават, от своя страна, проблеми: емигрират млади хора, емигрират висококвалифицирани кадри. Намаляването на населението в селищата е резултат от свиване на работните места при проведената приватизация на предприятията.
Образование
На територията на община Димитровград към 31.12.2006 г. има 2 детски ясли и 34 образователни институции: 18 детски градини /13 ЦДГ и 5 ОДЗ/, 9 основни училища, 2 средно образователни училища, 3 професионални гимназии, 1 природо-математическа и 1 езикова гимназия. Броят на обхванатите деца в училище е 6 087, а в детските заведения- 1 672, в т.ч. 223 деца в яслените групи.
Основен проблем за образователната система в общината е намаляването броя на децата, което води до намаляване броя на паралелките и съкращаване на персонал. Само за периода 2000-2005 г, общият брой на учениците е намалял с 1 857 ученика. Друг проблем са отпадналите и необхванатите деца, подлежащи на задължително обучение, които са предимно от ромски произход.
Здравеопазване
Системата на здравеопазването покрива територията на цялата община.
Проведената реформа в тази област, разделянето на доболнична, болнична и спешна помощ, промени картата на лечебните заведения на територията на общината. Доболничната помощ се осъществява от:
а) първична неспециализирана помощ - 39 индивидуални лекарски практики и
1 групова лекарска практика "Медицина";
1 групова лекарска практика "Медицина";
б) първична стоматологична помощ - 46 индивидуални стоматологични
практики и 1 групова практика;
практики и 1 групова практика;
в) специализирана доболнична помощ, осъществявана от 2 Медицински
центъра, 53 регистрирани индивидуални практики за специализирана медицинска
помощ, 1 регистрирана практика за специализирана стоматологична помощ;
центъра, 53 регистрирани индивидуални практики за специализирана медицинска
помощ, 1 регистрирана практика за специализирана стоматологична помощ;
г) Медико-диагностична лаборатория - лабораторна и образна диагностика.
Осъществява се от 5 медико-технически лаборатории и 6 медико-диагностични
лаборатории.
Осъществява се от 5 медико-технически лаборатории и 6 медико-диагностични
лаборатории.
Болничната помощ на територията на Община Димитровград се осъществява от Многопрофилна болница за активно лечение "Св. Екатерина", която разполага със 170 легла. Структурата на МБАЛ включва следните отделения: 2 терапевтични, хирургично, ортопедно-травматологично, педиатрично отделение, АГО, неврологично, офтамологично, ОАРИЛ и инфекциозно, физиотерапия, УНГ-сектор към ХО и дерматологичен сектор към терапевтично отделение, ТЕЛК.
Спешната помощ на територията на общината се осъществява от подразделение на Спешна помощ-Хасково.
Снабдяването с лекарствени средства се осъществява от 15 аптеки.
На територията на Димитровград е развито училищното и детско здравеопазване. В 9 училища, 10 детски градини и 2 ясли са разкрити здравни кабинети.
2.3.2. Икономически фактори
Безработица
Икономически активното население в община Димитровград е 36 273 души, което е 57% от общото. Средното равнище на безработица за 2006 г. е 10,02 %. Най-сериозно са засегнати нискоквалифицираните жени и млади хора, тези от малцинствен етнически произход и лицата с увреждания.
Бюджет на Община Димитровград
Бюджетът на Община Димитровград /22 530 452 лв./ за социални дейности и за услуги за деца и семейства за 2007 г. е, както следва:
А/ За социални дейности - 665 000 лв.;
Б/ За услуги за деца и семейства - 168 000 лв.
2.3.3.Информация за рисковите групи деца
А/ Деца, настанени в специализирани институции /имат се предвид всички институции за деца от интернатен тип/.
На територията на общината специализирана институция е СУПЗ- Димитровград.
|
Бр. инс тит.
|
Капац итет
|
Брой настанени деца
|
Брой постъпили деца
|
Брой напуснали деца
|
Брой преминали деца
|
Общ престой на децата (в дни)
|
Общ размер на разходите в лева
|
|
субсидия
|
дарения
|
||||||||
С
У
П
3
|
1
|
90
|
6
|
6
|
0
|
0
|
0
|
274 364
|
1 870
|
Брой персонал към 31 декември 2006 г.
|
Общ брой персонал
|
Брой хора от общия брой персонал
|
|||
Административен и помощен
|
Пряко работещ с деца
|
Административен и помощен
|
Пряко работещ с деца
|
Пренаети за работа в алтернативни услуги
|
Обучени за работа в алтернативни услуги за деца
|
25
|
17
|
25
|
17
|
0
|
0
|
През 2006 г. в СУПЗ-Димитровград са настанени по реда на чл.26 от ЗЗД - 6 деца от други общини на възраст от 16 до 18 г. Четири от тях са на самотни родители, а 2 с декларация за съгласие за осиновяване. Причините за изоставяне на децата са трайна невъзможност на родителите за отглеждането им. Само две от децата осъществяват връзка с родителите си.
Б/ Деца с отклоняващо се поведение
• Отпаднали деца от училище
По данни от Регионален инспекторат по образование - Хасково най-голям в областта е процентът на отпаднали от училище в община Димитровград. За първия срок на учебната 2006/2007 г. те са 118. В О"ЗД" към Д"СП" през 2006 г. са получени уведомителни писма за предстоящи наказания на 255 деца, за които съществува реален риск за отпадане от училище.
• Престъпления и противообществени прояви
През 2006 година Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към Община Димитровград е образувала 52 възпитателни дела по отношение на 74 малолетни и непълнолетни извършители.
Период
|
Възпитателни дела (общ брой)
|
Престъпления
|
Противообществени прояви
|
2006 година
|
52
|
50
|
9
|
Причините за извършването на противообществените прояви и престъпления от малолетни и непълнолетни са многоаспектни - дестабилизацията на социалните структури, икономическата криза, водеща до обедняване на населението. Тези фактори на макроравнище дават своето отражение за дестабилизацията и негативни отношения в семейството, училището и приятелския кръг. Нарастващият брой на разведените родители, както и семейства намиращи се под границата на социалния минимум, разширява диференциацията сред децата в имуществен аспект. Тези обстоятелства и проявеното лекомислие, са причина малолетните и непълнолетните чрез противоправни деяния да разрешават имуществени и парични проблеми - главно кражби на чуждо имущество.
През 2006 г. отново по-голям е броят на непълнолетните извършители на противоправни деяния- 50, а малолетните са 24 от общия брой извършители.
Период
|
Малолетни и непълнолетни извършители на престъпления и противообществени прояви/общо/
|
малолетни
|
непълнолетни
|
2006 година
|
74
|
24
|
50
|
В/ Деца с увреждания
Към 31.12.2006 г. са регистрирани 195 деца с увреждания на територията на община Димитровград. На всички са осигурени правата по ЗИХУ. Отдел "ЗД" е ангажиран по отношение на 39 деца, на които е предоставена подкрепа в семейството, включително и чрез насочване към услугите на Дневен център за деца с увреждания. Родителите на 8 деца с трайни увреждания през 2006 г. са включени в НП "АХУ" като техни лични асистенти.
Брой деца със специални образователни потребности
През учебната 2005/2006г.децата със специални образователни потребности предимно се обучаваха в Помощно училище-Димитровград. След неговото закриване те бяха интегрирани в масови училища, като само 4 от тях са насочени към Помощно училище-Хасково. Към настоящия момент 119 деца се обучават в масова общообразователна среда, подпомагани от ресурсни учители.
Г/ Деца на улицата
В изпълнение на Националната стратегия за защита правата на децата на улицата в Община Димитровград съществува екип за работа с просещи деца с участието на представители на О"ЗД" към Д"СП" и Детска педагогическа стая към РПУ. През 2006 г. е провеждана социална работа с 15 регистрирани просещи деца и техните семейства.
В Община Димитровград няма регистрирани деца, които живеят на улицата.
Д/ Деца, жертва на престъпно посегателство или тормоз в или извън семейна среда
През 2006г. в Местната комисия за БППМН са получени сигнали за 40 малолетни и непълнолетни деца пострадали от насилие.
Вид на посегателството
|
|
2006г.
|
Умишлено нанесена телесна повреда
|
|
4
|
Блудство
|
|
4
|
Грабеж
|
|
3
|
Измама и изнудване
|
|
5
|
Склоняват към просия
|
|
15
|
Склоняваме към хомосексуални действия
|
|
1
|
Малтретиране в семейството
|
|
4
|
Малтретиране извън семейството
|
|
4
|
|
ОБЩО
|
40
|
Тревога буди фактът, че през 2006 г. има регистрирани случаи на деца, станали жертва на блудство, грабеж, изнудване и измама, докато през предходните години не са постъпвали данни за толкова сериозни посегателства над деца.
Сигнали за проституиращи деца и деца, употребяващи упойващи вещества и наркотици, са постъпвали в Детска педагогическа стая-Димитровград, но не са потвърдени. Няма информация за деца привлечени към секти с криминогенен характер.
Е/ Деца, живеещи в семейства в неравностойно положение
През 2006 г. са подпомагани с месечни социални помощи 1 365 деца от 1 335 семейства. Като от тях 192 са на самотни родители, а 402 са от многодетни семейства с5и повече деца.
2.4.Анализ на ресурсите
2.4.1. Човешки:
Община Димитровград разполага с достатъчен човешки ресурс с необходимата квалификация, образование и опит за работа с деца. Идентифицирана е необходимост от допълнително обучение на персонала от заведенията за социални услуги по отношение работата в алтернативни форми и осъществяване на индивидуален подход към децата.
2.4.2. Икономически:
Институциите, работещи с деца, разполагат с достатъчно сгради, но в някои от тях материално-техническата база не отговаря на съвременните изисквания. Необходимо е да се подобрят условията на живот на децата и младежите в СУПЗ, с оглед създаване на близка до семейната среда. Оборудването на учебните работилници е остаряло и помещенията се нуждаят от ремонт.
2.4.3. Наличие на добри практики, натрупан опит, НПО, общински програми и други
Изградена е мрежа на сътрудничество и партньорско взаимоотношение между институциите, работещи с деца в общината. Изготвен е план за действие, относно образователната интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Създаден е и действа Общински ученически парламент с основна цел обединяване на учениците за активно участие в живота и развитието на общината със свои идеи и прояви. Съвместно с Информационен център за развитие е осъществен проект за трудово - правните отношения и възможности на младите хора да работят в свободното си време.
3.Приоритети
• Предпазване от институционализиране на деца в риск от изоставяне
• Предпазване от институционализиране на деца с противообществени
прояви
прояви
• Повишаване на ефективността на мерките за защита на децата от
насилие, злоупотреба и други форми на експлоатация.
насилие, злоупотреба и други форми на експлоатация.
• Създаване на условия за задоволяване на потребностите от социални
услуги за всички групи деца в риск в общността.
услуги за всички групи деца в риск в общността.
• Развитие на приемната грижа в общината
• Осигуряване на равен достъп до качествено образование на деца от
етнически малцинства и деца със специални образователни
потребности.
етнически малцинства и деца със специални образователни
потребности.
4. Визия
Община Димитровград се стреми да даде възможност на децата да израстват здрави и щастливи в позитивна среда - семейна или близка до семейната. Всички деца трябва да растат в сигурна среда като получават най-добрите грижи, образование и възможност за осмисляне на свободното време.
5.Принципи
Намеса в живота на детето се допуска, за да се:
• предотврати попадането на децата под институционална грижа
• реинтегрират децата, които вече са в институция
• предложи алтернативна грижа за децата, които имат нужда от временна
институционална грижа
институционална грижа
• подпомогне реинтеграцията и социалната адаптация на децата с увреждания
6.Стратегическа цел
1. Намаляване броя на децата в институциите чрез предлагане на алтернативни
услуги, обхващащи всички аспекти в работата с деца - превенция, реинтеграция и
приемничество.
услуги, обхващащи всички аспекти в работата с деца - превенция, реинтеграция и
приемничество.
2. Интегриране на децата с увреждания в общността - развиване умения за
самообслужване, обучение в масови училища и социализация.
самообслужване, обучение в масови училища и социализация.
3.Подкрепа на деца с изявени дарби - насочването им към школи, групи по интереси и други, за развитие на заложбите им и тяхната по - нататъшна изява.
7.Основни задачи
1.По- нататъшно развитие на превенция на институционализацията.
2. Развитие на приемна грижа като алтернатива на институционализацията на
деца.
деца.
3. Работа по превенция на детската престъпност и отпадането на деца от
училище.
училище.
4. Реинтеграция на деца в биологичните им семейства, семейство на близки и
роднини.
роднини.
5. Подобряване условията на живот и грижи на децата в институциите, за които
няма друга алтернатива освен да останат в специализирани институции до
навършване пълнолетие.
няма друга алтернатива освен да останат в специализирани институции до
навършване пълнолетие.
6. Развиване на услуги в общността за деца с увреждания.
7. Предоставяне на услуги, насочени към помощ и подкрепа за деца с откланящо
се поведение, както и за малтретирани деца.
се поведение, както и за малтретирани деца.
8.Дейности за изпълнение на задачите
1. СЪЗДАВАНЕ НА КОМПЛЕКС ЗА СОЦИАЛНИ УСЛУГИ ЗА ДЕЦА И СЕМЕЙСТВА С ОБОСОБЕНО КРИЗИСНО ЗВЕНО
2. ПОВИШАВАНЕ НА ЕФЕКТИВНОСТТА НА МЕРКИТЕ ЗА ЗАЩИТА НА ДЕЦАТА ОТ НАСИЛИЕ, ЗЛОУПОТРЕБА И ДРУГИ ФОРМИ НА ЕКСПЛОАТАЦИЯ
3. ПРЕСТРУКТУРИРАНЕ И РЕФОРМИРАНЕ НА СУПЗ В МАЛЪК ДОМ ЗА ДЕЦА И МЛАДЕЖИ ОТ СЕМЕЕН ТИП
4. АДАПТИРАНЕ НА ГРАДСКАТА СРЕДА КЪМ СПЕЦИАЛНИТЕ НУЖДИ НА ДЕЦАТА С УВРЕЖДАНИЯ
5. ИНТЕГРИРАНЕ НА ДЕЦАТА ОТ ЕТНИЧЕСКИ МАЛЦИНСТВА В ОБЩНОСТТА
ПРИЛОЖЕНИЕ № 2
ПРОГРАМА ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО В ОБЩИНА ДИМИТРОВГРАД
за 2007 година
Тази Програма е разработена въз основа на целите и принципите на закона за закрила на детото, Конвенцията на ООН за правата на детето и Националната програма за закрила на детето.
Целта на общинската програма е да определи приоритетите в областта на закрила на детето за 2007 година, които са:
1.Създаване на условия за задоволяване на потребностите от социални услуги за всички деца в риск от общността;
2.Повишаване ефективността на мерките за защита на децата от насилие, злоупотреба и други форми на експлоатация;
3.Гарантиране на равен достъп на децата до качествено образование и подготовка;
4.Намаляване броя на децата, жертви на пътнотранспортни произшествия.
Изпълнението на Програмата ще доведе до подобряване на грижите за децата в общината и на условията на пълноценната им социална реализация.
Цел
|
Дейност
|
Отговорен орган
|
Финансиране
|
|
1.Да се създаде мрежа от услуги за децата и техните самейства, базирана в общността
|
1.1 Да се сформира екип за разработване на проект за реформиране и преструктуриране на СУПЗ в защитено жилище за деца и младежи от семеен тип
|
Общинска администрация съвместно с Дирекция “СП” и институцията
|
В рамките на утвърдения бюджет за 2007 г.
|
|
1.2 да се извърши оценка на предоставяните социални услуги в общността, анализ на потребностите от такива услуги и разработването на общинска за развитието им
|
Дирекция “СП” съвместно с общинска администрация
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
||
1.3 Организиране на информационна среща за разасняване на профисионалнаната приемна грижа пред професионалисти, имащи отношение към децата
|
Дирекция “СП”
|
В рамките на утвърденият бюджет за 2007 г.
|
||
|
1.4 Да продължи развитието на приемната грижа в общността
|
Дирекция “СП”
|
В рамките на утвърденият бюджет за 2007 г.
|
|
|
1.5 Да се организира и стартира “Училище за родители”
|
Център за социална превенция
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
1.6 Да се разработи проект за изграждането на ЦОП и Кризисен център
|
Общинска администрация
|
В рамките на утвърдения бюджет за 2007 г.
|
||
1.7 Да се разшири обхвата на предоставините услуги от ДЦДУ
|
Общинска администрация
|
В рамките на утвърдения бюджет за 2007 г.
|
||
2.Да се повиши качеството на живот на децата в СУПЗ
|
2.1 Да се подобри материалната база и се реорганира пространството на сградата в СУПЗ, с цел създаване на условия за живот на децата, близки до семейната среда
|
Общинска администрация
|
В рамките на утвърдения бюджет за 2007 г.
|
|
|
|
|||
|
|
2.2 Периодично да се преразглеждат резултатите от изпълнението на индивидуалните планове за грижа и плановете на действие от СУПЗ
|
Дирекция “СП”и СУПЗ
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
|
2.3 Да се разшири прилагането на програми за умения за самостоятелен живот на децата от СУПЗ
|
Общинска администрация съвместно с Дирекция “СП” и институцията
|
В рамките на утвърдения бюджет за 2007 г.
|
|
3.Осъществяване на превенция на насилието,сексуалната и трудова експлоатация.Повишаване на осведомеността на децата и местната общност, относно проблемите на насилието и експлоатацията в различните им форми /сексуална, трудова, злоупотреби в Интернет и др./
|
3.1 Провеждане на информационна кампания срещу насилието, сексуалната и трудова експлоатация
|
МКБППМН
|
В рамките на утвърдения бюджет за 2007 г.
|
|
3.2 Включване на Общинския ученически парламент в разработването на метериали за различни целеви групи деца и в разпространението им
|
Общинска администрация
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
|
3.3 Да продължи дейноста “Кръгла маса” на Общинския ученически парламент по въпросите на насилието в различните му форми
|
Общинска администрация
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
|
3.4 Участия в обучения на педагогически съветници, психолози и педагози за работа по превенция на насилието, сексуалната експлоатация и злоупотреба с деца
|
Общинска администрация и училищни ръководства
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
|
3.5 Изграждане на мултидисциплинарен екип за индефициране и превенция на най-тежките форми на детски труд
|
Комисия за закрила на детето
|
В рамките на утвърдения бюджет за 2007 г.
|
|
|
3.6 да продължи осъществяването на акции на мултидисциплинарния екип за работа с просещи деца
|
Д “СП” и РПУ
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
|
|
3.7 поддържане на партнюрството с местните медии за отразяване проблемите на децата
|
Комисия закрила на детето
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
3.8 Провеждане на конкурси, съзтезания и инициативи “Спорт против дрогата”, спорт против насилието”
|
Общинска администрация и училищни ръководства
|
В рамките на утвърдения бюджет за 2007 г.
|
|
|
4.Социално включване, развитие на интегрираното обучене и осигуряване на равен достъп и качеството на образованието на децата със специални образователни потребност и деца от етнически малцинства
|
4.1 провеждане на обучение и повишаване квалификацията на педогогическия персонал в детските градини и училища за работа с деца със специални образователни потребности
|
РИО съвместно с общината
|
В рамките на утвърдения бюджет
|
|
|
4.2. Да продължи интегрирането на деца с увреждания в масови училища и детски градини.Предоставяне на информация и консултация на родителите
|
Екип за комплексно педагогическо оценяване
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
|
4.3 Архешектурно адаптиране
(построване на рампа, адаптиране на един санитарен възел, места за отдих) на детски градина и общообразователни училища обучаващи деца с физически увреждания
|
Общинска администрация
|
В рамките на утвърдения бюджет
|
|
|
4.4 Да се разшири интеграцията на деца от ромски произход в детски градини и училища
|
Директори на училища и детски градини
|
Не се изисква допълнително финансиране
|
|
5.Провеждане на активна превантивна дейност по опазване живота и здравето на децата в движение по пътищата
|
Да се организират съзтезания, викторини, конкурси, изложби, забавни игри, свързани с прилагане правилата за безопасност на движението по пътищата
|
Директори на училища и детски градини: РПУ
|
В рамките на утвърдения бюджет
|